pátek 30. ledna 2015

Norští fashion blogeři jako dělníci v textilce v Kambodži

Pokud jste ještě nenarazili na tuto norskou reality show (pro mě je to teda spíš fascinující dokument), nenechte si ji ujít. V článku jsou odkazy na stránku, kde je možné epizody přehrát. Pokud by u mě nebyla aktivní, mrkněte na stránku Radia Wave.


Norská reality show poslala 3 fashion bloggery do textilek v Kambodži

Norské bloggerky si vyzkoušely život v kambodžské textilce - Foto: YouTube kanál Joakima Klevena
Norské bloggerky si vyzkoušely život v kambodžské textilceFoto: YouTube kanál Joakima Klevena
Největší norské noviny Aftenposten přišly na konci loňského roku se zajímavou reality show. Jmenuje se SweatShop – Dead Cheap Fashion. Sweatshop je pejorativní výraz pro pracovní místo s nepřijatelnými podmínkami. Pracovníci ve sweatshopech mají dlouhou pracovní dobu, menší než minimální plat, nulovou bezpečnost práce, zato vrchovatě přesčasů, které už se ani přesčasy nedají nazývat. A do takového sweatshopu, konkrétně v Kambodži, se Aftenposten rozhodl vyslat na měsíc tři mladé norské fashion bloggery Anniken, Fridu a Ludwiga. Měli tak možnost na víc než měsíc vyzkoušet život místních pracovníků v textilních továrnách. Ve čtyřech epizodách zjišťují bloggeři, že jejich koupelny doma v Norsku jsou v průměru větší než celý kambodžský dům a že vyjít s pár dolary denně je něco jiného než nakupovat oblečení za stovky dolarů měsíčně. Anniken a Frida se po skončení show staly dokonce aktivistkami, setkaly se s vedením H&M a žádaly je o zlepšení pracovních podmínek v jejich textilních továrnách. Toto téma bylo dokonce probíráno i v Stortingu, norském parlamentu. Celá série je ke zhlédnutí s anglickými titulky tady.
Pokud vás téma zaujalo, přečtěte si speciální díl Modeschau o tom, že v nakupování je někdy lepší zpomalit. Ostatně nejenom v nakupování.

(Zdroj Radio Wave News)


9 komentářů:

  1. něco podobného šlo na discovery nebo spectru, mladí konzumenti - dobrovolníci si zajeli vyzkoušet, v jakých podmínkách vznikají kabelky (koželužna), elektronika, trička, šperky... někteří nevydrželi, hlavně to, že měli i vyžít za mzdu, kterou tam dostali, a některým to změnilo pohled na nakupování

    OdpovědětVymazat
  2. Jednoznačně jde o velký problém, ale četla jsem článek 2x a nikde ani zmínka o dalších značkách. Vždyť se to netýká jen HaM.

    OdpovědětVymazat
  3. Narazila jsem na něj zrovna včera. Díky bohu že už se o těhle věcech začíná mluvit! Nejde určitě jen o HaM, ale i o Primark, Reserved, Mango, Zaru... a vlastně snad většinu obchodů v nákupních centrech...

    OdpovědětVymazat
  4. Milá Lucko, viděla jsem a nedivila se. Vlastně je mi teď víc jasné, proč jsem přestala šít oblečení. Třem dolarům za den prostě nemůžu konkurovat. Fakt smutný a nefér. Jediné řešení vidím ve " spotřebitelském bojkotu", ale to je běh na dlouhou trať.Nejen u nás, ale v celém "západním" světě.

    OdpovědětVymazat
  5. Taky jsem to objevila díky webu Radia Wave, zkoukla jsem to naráz a hned sdílela na FB, kde to docela vzbudilo pozornost. Smutné ovšem je, že byli v továrně - v jedné z mála, kam štáb pustili, což znamená, že ostatní na tom můžou být mnohem mnohem hůř a další věc je, co se proti tomu dá dělat. Změna poptávky je jedna věc, ale pořád bude hrozně těžké rozlišit, zda jde jen o dobrý marketing orientovaný na udržitelný design nebo se podmínky opravdu zlepšily. My v těch továrnách nebudeme, takže zase bude mít jen online info. A i kdyby se to opravdu zlepšilo, výrobci stejně půjdou tam, kde budou náklady nižší, takže to samé se bude opakovat v Africe. Chtělo by to změnit myšlení těch, co tam pracují. Aby si víc věřili, dokázali se vzepřít, nepořizovali si víc děti než uživí, které pak taky za hrozných podmínek pracují v továrnách...a ano, podporovat značky, které v chudých oblastech zaměstnávají lidi ve férových podmínkách. Ale jak se o tom dozvíme? Ověřováním informací a kdo na to bude mít čas.. příliš málo lidí na to, aby se nenašlo spoustu dalších značek, které se jako fair trade budou jen prezentovat.. Já sama to zatím řeším to nejjednodušší cestou....nakupuju prostě méně a než něco koupím, snažím se zjistit, kdo zatím stojí. Ale taky to "nejde" u všeho... A taky jsem moc nepochopila, proč ta fashion blogerka Annike (myslím, že Frida a Ludvig blogeři nejsou) tolik zbrojila proti H&M, když se rok po té na blogu nadále fotí v oblečení od značek typu Zara a spol, které dělají úplně to samé...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vím o tom. Ten dokument je hodně navoněný, i přesto z něj jde hrůza. Jenže lidi se stejně za chvíli oklepou a zapomenou - jako po návštěvě psího útulku. Ale přišlo mi to dobré aspoň jako vlaštovka z jiného světa, zatím jich nás moc nenavštívilo. Pro většinu lidí je to úplná novinka, jak jsme zjistila. Zejména pro ty, co nakupují ve velkém.

      Vymazat
  6. Dobrý den Lucie.
    Před nějakou dobou jsem o podmínkách práce v textilkách četla na blogu Tomáše Hajzleza (odkaz zde: http://blog.tomashajzler.com/clanek/zodpovednost-ve-svete-mody). Posílám jen proto, že jste mi to dnešním příspěvkem připomněla. A také komentář o tom, že někdo přestal šít. Je to tak. Já si na sebe šila celé ranné mládí (je mi 40 :o). Ceny oblečení a látek (na ušití čehokoliv) jsou teď nesrovnatelné. Jednoznačně bych zmíněný spotřebitelský bojkot podpořila. Věci mohou sloužit dlouho, ale člověk podlehne nízké ceně a koupí to, co nepotřebuje... V poslední době se mi daří odolávat právě díky těmto informacím od Tomáše nebo tou od Vás. Já sama recykluji hlavně nábytek, je to můj koníček a přináší mi to nesmírné potěšení, že používám nadále něco, co již jednou někdo vyrobil a někdo další vyhodil a já zrecyklovala...
    Pokud je odkaz na blog Tomáše H. v komentáři nepatřičný, klidně mne smažte, nebudu se zlobit. Zdravím a přeji rychlou aklimatizaci těla po návratu od protinožců. Aklimatizace ducha a duše bude asi na "delší lokte"...? .o))
    Milka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc za komentář! Taky jsem si na sebe hodně šila, ještě i na Kryštofa, když byl malý a těším se, že se k tomu aspoň trochu vrátím. Stroj mi chybí. Článek bezva. Aklimatizace pořád ještě probíhá ...

      Vymazat
  7. Prostě jsem se musela vrátit. Píšeš o samých fajn věcech. Teda, ty víš jak to myslím. O věcech, které mě zajímají. Já poslední dobou, co jsem byla víc off line pořád jenom minimalizuju. Nekupuju si nový věci. Přemýšlím, jestli to fakt potřebuju. A je to relax, takový prima mentální lázně. Třídím, vyhazuju, rozdávám a recykluju. Teď se chystám na kabát. Je barvy velbloudí srsti, bavil mě, ale už jsem velká holka a došlo mi, že mi vlastně vůbec nesedí a že nosím dva jiný kabáty. Tak z něj budou tašky. Ty videa jsem viděla. Myslím, že svět a konzum se jentak nezmění, ale líbí se mi, že to ukázalo docela jasně, že na světě jsou prospěsnější a zábavnější věci než konzum a shopping. A je fajn že to se dáváš, máš hodně čtenářů a tak se to pěkně šíří dál ...

    OdpovědětVymazat