Návštěva malé smrti

Včera jsme strávili krásný večer s kamarády v centru Prahy. Šli jsme na večeři do NEB.O, čímž chci poděkovat Iri za její inspiraci. Pak jsme seděli na Náplavce, kde hrál živě jazz a připadali jsme si jako na dovolené v úplně cizím (krásném) evropském městě. A přitom to máme skoro za rohem!
Fotky nemám, trochu schválně jsem si zapomněla foťák, jednak, abych si dokázala, že krásné chvíle dokážu prožívat i bez něj, a pak, aby si naši přátelé nemysleli, že jsem fakt už cvok.
 
 
Cestou jsem se stavila v knihkupectví pro knihu Návštěva malé smrti, tu mi doporučila kamarádka výtvarnice Iva Ouhrabková, která se teď tímto tématem intenzivně zabývá, neb sochá náhrobek architekta Hubáčka. Toho, co navrhl Ještěd. Ale on toho udělal mnohem víc, třeba taky obchoďák jménem Ještěd, který před pár lety zbourali a místo něj postavili v centru Liberce další unifikované OC. Zase nějaká významná lobby, která porazila zdravý rozum. A je všude. Tak například:
Jestli si myslíte, že berete antikoncepci, která je pro vás ta nejvýhodnější, tak se můžete i pořádně plést. Možná je nejvýhodnější jen pro vašeho gynekologa, kterého ovládla jiná lobby. Nedávno jsem o tom s kamarádkou právničkou vedla dlouhý rozhovor a nestačila se divit.
 
Ale to už jsem se od malé smrti dostala daleko.
Tu knížku přečtete za deset minut, vydal ji Baobab a je hlavně pro děti, pro které je smrt strašidelný a abstraktní pojem. Čili je i pro mě. Na jednoduchém příběhu je tu nabídnuta možnost, jak se na smrt dívat. Líbí se mi. Tak kdybyste si se smrtí nevěděli rady, určitě tuhle útlou knížku doporučuju.
 
 

6 komentářů:

  1. Lucie, jak Vám, už potolikáté, rozumím! Nemusím ani jezdit moc daleko, teplý večer, pohoda a kolikrát i jeden den mi připadá jako dovolená a odpočinu si....
    Díky za tip na čtení i za předchozí tipy... Jsem ráda, že nám píšete!
    Olga

    OdpovědětVymazat
  2. Ráda čtu Váš blog, je to příjemný relax...vtipné, svěží, filmy, knížky..moc fajn! Dnes se ale musím ohradit na obranu lidí, kteří opravdu těžce studují a následně těžce dřou, noční služby, přesčasy, trvalý stres....Dělám medicínu 20 let, a ještě nikdy jsem nezažila, že by kterýkoliv z mých kolegů předepsal pacientovi lék, který je pro něj nevhodný pro svůj osobní prospěch..my jsme totiž složili přísahu, ta je pro většinu z nás naprosto zásadní.Tím netvrdím, že se nedějí chyby, určitě, jsme prostě taky jenom lidi,a lidi jsou prostě vždycky různí. Věřte ale, že až Vám bude zle, tak s Vámi uprostřed noci bude vzhůru a bude se Vám snažit pomoct právě takové nemorální, zkorumpované monstrum. Trochu mi to připomíná okurkovou sezonu v Blesku..ala.. uřízli jinou ledvinu, nebo Bartošová v Bohnicích. Chápu, že je to do jisté míry Vaše práce, lidi a novináři přece takové story milují, do seriálu se to taky hodí, snáze se zapomene na strasti těžkého života, lépe se přehlédne zkorumpovanost politiků a byznysu....Možná byste místo kamarádky právničky, měla dát prostor i kamarádce doktorce! Hezký večer,Sylvie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý večer, tak to mě neznáte! Já jsem obrovský obdivovatel lékařů a fandím jim, přestože leckteré mé zkušenosti nejsou úplně fajn. Ale vždycky je to o konkrétních lidech. Už když jsem psala Ordinaci (2005-2007), tak se na mě diváci zlobili, že doktory idealizuju a stavím jim pomník.
      Ale moc děkuju za váš názor!!!
      Kamarádka právnička mi popisovala vlastní zkušenost z ordinace soukromého lékaře, kterého vyměnila a následně pak ještě znovu, takže do té problematiky začala trochu šťourat a byla opravdu nemile překvapena tou obrovskou lobby farmaceutického průmyslu.
      Ale už se tomu věnovat nebudu, slibuju. Senzace mě neberou!

      Vymazat
    2. Sice uplně upřímně věřím lékařce Sylvii, že tvrdě dřela při studiích, věnuje se pacientům a stejně jako velká část lékařské populace pomáhá podle svého nejlěpšího přesvědčení (vlastního a objektivního), nicméně příspěvek paní doktorky vidím jako bílý k tomu Luciinému černému. Je hodně lékařů, o kterých píše Sylvie, nicméně z vlástní zkušenosti y oboru musím konstatovat, že je i hodně lékařů, které popisuje Lucie. A taky mám zkušenostím s tím, že lékař mi v noci prostě nepomůže, i kdybych se na hlavu stavěla a odkáže mě na ordinační hodiny, plus přihodí nějakou pěkně neurvalou poznámku. Píšu to sem s vědomím, že řada mých přátel jsou lékaři, obchodní partneři jsou lékaři a mám je ráda. Ale ten problém existuje a nedá se jen tak zamést pod lejstro s podepsanou přísahou. A protože je Lucie jaká je a píše jak píše, tak jsem i ráda, že to sem (zase) veřejně napsala...

      Vymazat
  3. Přemýšlím jestli mám komentovat tohle téma...jsem totiž po třech nočních a Džambulky mám taky plný zuby
    Nicméně, zajímalo by mě o co tedy kráčí, když lékař se slovy "nechci vám to vnucovat ale i já to beru"...vytahuje léky ze ŠUPLÍKU ?...nic NEOBVYKLÉHO ... jednalo se o antidepresiva, preparáty na klouby.

    Co by nám asi...lehce studovaným nelékařům ...kamarádka doktorka poradila... v sezóně i mimo ní?
    A co dělat...pssssst, když váš firemní lékař (ono zde není prostor pro svobodnou volbu!) je taky tak trošku Džambulka ?

    Ale stejně jako Lucie i já jsem obdivovatel lékařů, nejvíc si cením (zatím) pana doktora Hučku, který léta pečoval o zdraví celé naši čtyřgenerační familie. Navštěvoval nás doma i v letech, kdy se to nesmělo. To chodíval za tmy, mluvil tiše (on vždy mluvil tiše) a u plamínku svíčky poslouchal naše srdíčka :o)



    OdpovědětVymazat
  4. Milá Lucie, děkuji za typ na prima knížku. Od Baobabu mám více knížek a tahle by mi málem utekla. Mějte se krásně :-) Marie

    OdpovědětVymazat